«Henri Cartier Bresson – Paul Strand 1932-1934 ΜΕΞΙΚΟ»
Πρόκειται για ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον λεύκωμα, όχι μόνο για τις φωτογραφίες που περιέχει αλλά και για τον «διάλογο» ανάμεσα στους δυο καλλιτέχνες. Στην έκθεση παρουσιάστηκαν 89 ασπρόμαυρες εκτυπώσεις.
Τα έργα του Paul Strand προέρχονται από ισπανικές, αμερικανικές και μεξικανικές συλλογές. Αυτά του Cartier-Bresson, μερικά από τα οποία είναι αδημοσίευτα, προέρχονται από τη συλλογή του Ιδρύματος HCB.
***** Συναντήθηκαν ο Strand και ο Cartier-Bresson στο Μεξικό; Ο Γάλλος φτάνει στο Μεξικό στα μέσα Ιουλίου 1934, ο Αμερικανός εγκατέλειψε τη χώρα τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους. Στη διάρκεια σχεδόν έξι μηνών, θα μπορούσαν επομένως να έχουν συναντηθεί.
Τελικά, το σίγουρο είναι πως γνωρίστηκαν το 1935 στη Νέα Υόρκη.
Γνώρισαν ο ένας το έργο του άλλου αυτής της περιόδου και κάτι επίσης άγνωστο: το γεγονός πως και οι δύο για ένα διάστημα, μετά το Μεξικό, σταμάτησαν να φωτογραφίζουν και άρχισαν να ασχολούνται με τον κινηματογράφο και να κάνουν ταινίες υπό τη διεύθυνση του Strand!
Τον Μάρτιο του 1935, εξέθεσε τη δουλειά του στο Palacio de Bellas Artes με τον Μεξικανό φωτογράφο Manuel Alvarez Bravo. Ο τοπικός Τύπος αντέδρασε ευνοϊκά και ο νεαρός Γάλλος επικοινώνησε με τον έμπορο έργων τέχνης της Νέας Υόρκης Julien Levy –ο οποίος τον είχε ήδη εκθέσει το 1933– για να προτείνει μια παρουσίαση της πρόσφατης δουλειάς του. Έφυγε από το Μεξικό με σταθερή πρόθεση να γίνει σκηνοθέτης.
Αργότερα θα πει: «Σταμάτησα να φωτογραφίζω το 1935, όταν ήμουν στη Νέα Υόρκη. Η φωτογραφία ήταν για μένα πάντα ένα από τα διαφορετικά μέσα οπτικής έκφρασης. Άρχισα λοιπόν, στον Paul Strand με άλλους, να μαθαίνω κινηματογράφο. Άλλαξα εργαλεία».
Χάρη στην οικονομική βοήθεια των γονιών του, αγόρασε μια κάμερα 35 χιλιοστών και εντάχθηκε στον όμιλο Nykino . Έμαθε πολλά από αυτή την ομάδα αφοσιωμένων σκηνοθετών και κατά την επιστροφή του στη Γαλλία , βοήθησε τον Ζαν Ρενουάρ σε πολλές από τις ταινίες του (La vie est à nous, Une partie de Campagne). Μόλις το 1937 έφυγε για την Ισπανία για να κάνει ντοκιμαντέρ στο ισπανικό μέτωπο. (Η Ισπανία θα ζήσει, Νίκη της Ζωής και με την Ταξιαρχία του Αβραάμ Λίνκολν στην Ισπανία).
Δαμιανός Μωραΐτης
«Henri Cartier Bresson – Paul Strand με λίγα λόγια.»
Το φθινόπωρο του 1932, ο Paul Strand (1890 – 1976) ξεκίνησε για το Μεξικό με αυτοκίνητο εκεί εξέθεσε τις φωτογραφίες του και είχε τη χαρά να παρακολουθήσει τη λαϊκή επιτυχία των εικόνων του. Κατά τη διάρκεια της δουλειάς του στους δρόμους του Μεξικού, μια πρακτική που είχε εγκαταλείψει για πολλά χρόνια, ο Strand έκανε ένα διαφορετικό στυλ φωτογραφίας ντοκουμέντο. Σε εκείνο το σημείο του έγινε πρόταση να κάνει μια σειρά από ταινίες. Το 1934, γύρισε το Redes (κυκλοφόρησε στα αγγλικά ως The Wave). Το 1950, όταν ξεκίνησε το κυνήγι μαγισσών στις Ηνωμένες Πολιτείες από τον McCarthy, ο Strand αποφάσισε να εγκατασταθεί στο Orgeval της Γαλλίας, όπου θα ζήσει μέχρι το τέλος της ζωής του, με ένα μικρό «διάλειμμα» όπου επέστρεψε στην Αμερική και το Μεξικό για 2 χρόνια. «Σκέφτηκα το Μεξικό ως κάτι μυστηριώδες, σκοτεινό, επικίνδυνο και αφιλόξενο.» θα πει αργότερα. Ωστόσο, ο Strand θα παραμείνει δύο χρόνια στο Μεξικό και την άνοιξη του 1933 ξεκίνησε για να ερευνήσει τη Μεξικάνικη τέχνη και χειροτεχνία στην πολιτεία Μιτσοακάν μια από τις πιο καθολικές περιοχές στο Μεξικό.
Άρχισα λοιπόν, στον Paul Strand με άλλους, να μαθαίνω κινηματογράφο. Άλλαξα εργαλεία» θα πεί αργότερα.
Χάρη στην οικονομική βοήθεια των γονιών του, αγόρασε μια κάμερα 35 χιλιοστών και εντάχθηκε στον όμιλο Nykino . Κατά την επιστροφή του στη Γαλλία , βοήθησε τον Ζαν Ρενουάρ σε πολλές από τις ταινίες του (La vie est à nous, Une partie de Campagne).
* Τα στοιχεία από την εισαγωγή του καταλόγου
Δαμιανός Μωραΐτης
Την Τετάρτη 31 Μαΐου 2023, στην Ομάδα Φωτογραφίας της Βιβλιοθήκης Λιβαδειάς, έγινε η παρουσίαση του καταλόγου της έκθεσης «Henri Cartier Bresson – Paul Strand 1932-1934 ΜΕΞΙΚΟ». Πρόκειται για ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον λεύκωμα.
Δαμιανός Μωραΐτης