web analytics

Imogen Cunningham (Ίμοτζιν Κάνινγκαμ)

Η Imogen Cunningham (Ίμοτζιν Κάνινγκαμ) 1883 – 1976

Η Imogen Cunningham (Ίμοτζιν Κάνινγκαμ) 1883 – 1976

Η Imogen Cunningham (Ίμοτζιν Κάνινγκαμ) μια σπουδαία, αλλά μάλλον εσκεμμένα αγνοημένη από πολλούς στην Ελλάδα, Αμερικανίδα φωτογράφος γεννήθηκε στο Πόρτλαντ του Όρεγκον το 1883 και μεγάλωσε στο Σιάτλ της Ουάσιγκτον. Με έντονο ενδιαφέρον για τη φωτογραφία ακολούθησε και πήρε πτυχίο χημείας από το Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον στο Σιάτλ το 1907.

Η Imogen μπήκε στο Edward Curtis Studio στο Σιάτλ ως βοηθός, απορροφώντας ό,τι μπορούσε. Έμαθε πως να διευθύνει ένα στούντιο πορτρέτων ενώ παράλληλα ενθαρρύνθηκε να αποκτήσει περισσότερες γνώσεις σχετικά με τη διαδικασία εκτύπωσης πλατίνας από τον τυπογράφο στο στούντιο, Adolph Kuhn. Με την ενθάρρυνση του Kuhn, η Imogen ταξίδεψε στη Δρέσδη της Γερμανίας το 1909 για να σπουδάσει φωτογραφική χημεία με τον Robert Luther στο Technische Hochschule.

Σύμφωνα με την πρακτική του Edward Curtis, η Imogen άνοιξε ένα στούντιο πορτρέτων για να συντηρήσει τον εαυτό της ενώ κυνηγούσε τα δικά της φωτογραφικά πάθη. Το στούντιο της ήταν μοναδικό στο ότι η Imogen δημιούργησε εκφραστικά πορτρέτα και περηφανευόταν που προσέφερε μια πιο φυσιοκρατική προσέγγιση από τις κατά τα άλλα άκαμπτες πόζες και στερεότυπα που δημιουργούνταν συνήθως στις εγκαταστάσεις πολλών εμπορικών στούντιο.

Φωτογραφίζοντας πορτραίτα, εκτός παραγγελιών για τις προσωπικές αναζητήσεις της, έκανε μια σειρά από ομάδες πορτραίτων του ίδιου προσώπου, αυτό θα λέγαμε μελέτες πορτραίτου με πλέον γνωστή τη μελέτη του πορτραίτου της ζωγράφου Φρίντα Κάλο το 1931.

Το 1917 η Imogen ζούσε στην περιοχή του κόλπου του Σαν Φρανσίσκο με τον σύζυγό της, χαράκτη Roi Partridge, και τους τρεις γιους της. Η δουλειά της προσαρμόστηκε σε αυτόν τον νέο ρόλο ως εργαζόμενη μητέρα, αλλά δεν ήταν ποτέ μακριά από την κάμερά της. Τώρα η αναζήτησή της για ομορφιά ήταν πιο κοντά στο σπίτι και τα βοτανικά και η οικογένειά της έγινε το επίκεντρό της.

Από τις αρχές της δεκαετίας του 1920 άρχισε να κάνει κοντινές, λεπτομερείς μελέτες για τη ζωή των φυτών και άλλων φυσικών μορφών, συμπεριλαμβανομένης μιας πολυετούς, σε βάθος μελέτης του λουλουδιού Magnolia και του Calla Lillies, δύο κοινών φυτών στη γειτονιά της στο Bay Area. Μεταβαίνοντας από το πικτοραλιστικό στυλ μιας δεκαετίας νωρίτερα, η δουλειά της έγινε πιο λεπτομερής με έντονη εστίαση στο φως και τη φόρμα.

Αυτή η περίοδος έντονης μελέτης παρήγαγε μερικές από τις πιο αναγνωρίσιμες φωτογραφίες στην καριέρας της Imogen Cunningham.

Το 1932, μια ομάδα φωτογράφων της Δυτικής Ακτής σχημάτισε το Group f.64. Μεταξύ των μελών του ήταν η Imogen Cunningham, ο Ansel Adams, ο Edward Weston και η Sonya Noskowiak. Απέρριψαν τα συναισθηματικά θέματα μαλακής εστίασης υπέρ της μεγαλύτερης ευκρίνειας, λεπτομέρειας και αναπαράστασης της ίδιας της εικόνας.

Με μια πλούσια συλλογή φωτογραφικών ενδιαφερόντων μεταξύ αυτών των συναδέλφων και φίλων, που εργάστηκαν για να ωθήσουν τη φωτογραφία να ξεχωρίζει από άλλες μορφές τέχνης, μοναδική στις δικές της δυνατότητες και έκφραση. Αυτό περιλάμβανε πχ μεγαλειώδη τοπία από τον Ansel Adams, οικείες νεκρές φύσεις από τον Edward Weston και εντυπωσιακά γυμνά και έργα φυτών από την Imogen Cunningham.

Εκτός από τα μέλη της ομάδας γνώρισε επίσης πολλούς άλλους δημοφιλείς φωτογράφους της Δυτικής Ακτής, συμπεριλαμβανομένων των Henry Swift, John Paul Edwards, Alma Levenson, Brett Westin, Consuelo Kanaga και Preston Holder. Μεταξύ των πολλών επιτυχιών του Ομίλου f.64 ήταν η πραγματοποίηση πολλών φωτογραφικών εκθέσεων καταφέρνοντας έτσι να στρέψει την προσοχή σε μια νέα μοντερνιστική προσέγγιση στη φωτογραφία.

Η Imogen Cunningham περιγράφεται ως «Η πρώτη και τελευταία λέξη για τον μοντερνισμό»

Μερικές φράσεις της

«Η καλύτερη μου φωτογραφία είναι αυτή που θα τραβήξω αύριο»

«Δεν σταμάτησα ποτέ να φωτογραφίζω. Υπήρχαν μερικά χρόνια που δεν είχα σκοτεινό θάλαμο, αλλά αυτό δεν με εμπόδισε να φωτογραφίσω».

«Το ενδιαφέρον μου για τη φωτογραφία έχει να κάνει με την αισθητική και ότι πρέπει να υπάρχει λίγη ομορφιά σε όλα».

«Η φόρμουλα για να κάνεις καλή δουλειά στη φωτογραφία είναι να σκέφτεσαι σαν ποιητής»

Δαμιανός Μωραΐτης

Το βίντεο από την παρουσίαση της Τετάρτης 11 Μαΐου 2022

Την Τετάρτη 11 Μαΐου 2022, στην Ομάδα Φωτογραφίας της Βιβλιοθήκης Λιβαδειάς, έγινε η παρουσίαση της Imogen Cunningham (Ίμοτζιν Κάνινγκαμ).

Δείτε το βίντεο της παρουσίασης πατώντας εδώ

Δαμιανός Μωραΐτης