Fan Ho
Ο Fan Ho γεννήθηκε στη Σαγκάη το 1931 και πέθανε το 2016. Ξεκίνησε να φωτογραφίζει σε ηλικία 14 ετών, όταν του χάρισε ο πατέρας του μια Kodak Brownie. Μέσα στον πρώτο χρόνο κέρδισε το πρώτο του βραβείο το 1949 στη Σαγκάη. Σε ηλικία 18 ετών, απέκτησε μια διοπτική Rolle flex με την οποία τράβηξε όλα τα διάσημα έργα του αφού πρώτα μετακόμισε στο Χονγκ Κονγκ με τους γονείς του και συνέχισε να ασκεί την μεγάλη αγάπη του Φωτογραφία.
Ο Fan Ho, που ονομάστηκε «Καρτιέ-Μπρεσόν της Ανατολής», περίμενε υπομονετικά την «αποφασιστική στιγμή». πολύ συχνά μια εμφάνιση του απροσδόκητου, πλαισιωμένη σε ένα πολύ έξυπνο – σύνθετο φόντο γεωμετρικής μορφής, μοτίβων και υφής. Συχνά δημιουργούσε ο ίδιος δραματική ατμόσφαιρα με εφέ, με οπίσθιο φωτισμό ή μέσω του συνδυασμού καπνού και φωτός ή με εκτυπώσεις «σάντουιτς» δυο ή περισσοτέρων κομματιών φιλμ, ή κόβοντας το φιλμ σε μακρόστενε λωρίδες (κατακόρυφες ή οριζόντιες. Όπως φαίνεται και από τις φωτογραφίες και όπως ακούγεται να λέει, θεωρούσε το φιλμ ως καμβά και του έδινε τις δικές του διαστάσεις, άρα καμία σχέση με Μπρεσόν, ήταν τολμηρότατος, και πειραματίζονταν πάρα πολύ με το μέσον.
Οι αγαπημένες του τοποθεσίες ήταν οι δρόμοι, τα σοκάκια και οι αγορές γύρω από το σούρουπο ή η ζωή στη θάλασσα.
Αυτό που έκανε τη δουλειά του τόσο έντονα ανθρώπινη, άρα ποιο κοντά στον Kertesz, είναι η αγάπη του για τους απλούς ανθρώπους του Χονγκ Κονγκ: Coolies, πωλητές, μικροπωλητές που πουλούσαν φρούτα και λαχανικά, παιδιά που παίζουν στο δρόμο ή κάνουν τα μαθήματά τους, άνθρωποι που διασχίζουν το δρόμο . . .. Δεν σκόπευε να δημιουργήσει ένα ιστορικό αρχείο των κτιρίων και των μνημείων της πόλης· μάλλον είχε στόχο να αιχμαλωτίσει την ψυχή του Χονγκ Κονγκ, τις κακουχίες και την ανθεκτικότητα των πολιτών του.
Ο Fan Ho ήταν πιο παραγωγικός στην εφηβεία και δημιούργησε το μεγαλύτερο έργο του πριν φτάσει στην ηλικία των 28 ετών. Η δουλειά του δεν πέρασε απαρατήρητη την εποχή του. Κέρδισε σχεδόν 300 τοπικά και διεθνή βραβεία και τίτλους στην εποχή του μέσω διαγωνισμών στα σαλόνια. Το ταλέντο του εντοπίστηκε επίσης από τη βιομηχανία του κινηματογράφου, όπου ξεκίνησε ως ηθοποιός προτού ασχοληθεί με τη σκηνοθεσία μέχρι τη σύνταξη στα 65 του. Πρωταγωνίστησε σε αρκετές ταινίες ως ηθοποιός. To 1966 κάνει την πρώτη του προσπάθεια ως σκηνοθέτης με την πειραματική ταινία Gulf, η οποία ανακηρύχθηκε ως η καλύτερη στο Banbury Film Festival, στην Αγγλία. Το 1969 κάνει το Lost που διακρίνεται στο Cannes Film Festival. Αγαπημένος του σκηνοθέτης ο Φεντερίκο Φελλίνι.
Το 1979 η σύζυγός του και τα δύο του παιδιά μετακομίζουν στο San Jose της California θέλοντας να εξασφαλίσουν εκεί πανεπιστημιακή εκπαίδευση και τελικά τους ακολουθεί το 1996 (μετά τη σύνταξη).
«Πάντα βλέπαμε πως γυάλιζαν τα μάτια του όταν μιλούσε για τη φωτογραφία. Ήταν η πρώτη του και πραγματική αγάπη και ποτέ δε θέλησε να ασχοληθεί με την εμπορική φωτογραφία. Ήθελε να είναι ελεύθερος ώστε να μπορεί να εκφραστεί με το δικό του τρόπο». Και τα κατάφερε λέω εγώ.
Ο Fan Ho ήταν μέλος της Φωτογραφικής Εταιρείας και της Βασιλικής Εταιρείας Τεχνών στην Αγγλία, και Επίτιμο Μέλος των Φωτογραφικών Εταιρειών της Σιγκαπούρης, της Αργεντινής, της Βραζιλίας, της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Ιταλίας και του Βελγίου.
Κατά τη διάρκεια της μακρόχρονης καριέρας του έχει διδάξει φωτογραφία και κινηματογράφο σε δώδεκα πανεπιστήμια παγκοσμίως. Το έργο του βρίσκεται σε πολλές ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές από τις οποίες πιο αξιοσημείωτες είναι: Μουσείο M+, Χονγκ Κονγκ, Μουσείο Κληρονομιάς, Χονγκ Κονγκ, Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας, Παρίσι, Γαλλία, Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο, ΗΠΑ, Μουσείο Τέχνης Santa Barbara , ΗΠΑ και πολλά άλλα.
Δαμιανός Μωραΐτης