web analytics

Fred Herzog

Ο Fred Herzog (Φρεντ Χέρτζογκ) 1930 – 2019

Ο Ο Fred Herzog (Φρεντ Χέρτζογκ)

Σύντομο βιογραφικό

Ο Φρεντ Χέρτζογκ ήταν Καναδός φωτογράφος, γερμανικής καταγωγής αφού γεννήθηκε στη Στουτγάρδη της Γερμανίας στις 21 Σεπτεμβρίου 1930 και πέρασε τα παιδικά του χρόνια στο Ρότβαϊλ. Έχασε και τους δύο γονείς του κατά τη διάρκεια του πολέμου και. απογοητευμένος από τις καταστροφές του πολέμου και την κατάσταση στη Γερμανία, μετανάστευσε στον Καναδά το 1952 και εγκαταστάθηκε στο Βανκούβερ το 1953 όπου και πέθανε στις 9 Σεπτεμβρίου 2019.

Ο Φρεντ Χέρτζογκ αφιέρωσε την καλλιτεχνική του ζωή περπατώντας στους δρόμους του Βανκούβερ, καθώς και σε πόλεις σχεδόν 40 χωρών, με διάφορες φωτογραφικές μηχανές Leica, Nikon, Kodak και Canon, φωτογραφίζοντας – κυρίως με διαφάνειες – τις παρατηρήσεις του για τη ζωή, με όλες τις πολυπλοκότητές της, στους δρόμους. Κάποτε είπε: «Ήθελα να δείξω τον κόσμο όπως είναι».

Σπούδασε φωτογραφία, δουλεύοντας παράλληλα σε πλοία μιας γραμμής ατμοπλοίων.

Το 1957 προσλήφθηκε ως ιατρικός φωτογράφος στο Νοσοκομείο St. Paul’s. Το 1961, έγινε επικεφαλής του Τμήματος Φωτογραφίας/Κινηματογράφου στο Τμήμα Βιοϊατρικών Επικοινωνιών στο UBC Προσλήφθηκε επίσης ως Ειδικός Διδασκαλίας στο Τμήμα Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Σάιμον Φρέιζερ το 1967 και το 1969 έγινε καθηγητής στο Τμήμα Καλών Τεχνών του UBC

===================================

Αποσπάσματα λεχθέντων του

  • «Ενδιαφερόμουν για σχετικά ασήμαντα πράγματα… Πράγματα που αγνοούμε, όπως οι αυλές, το μείγμα πληθυσμού, οι διάφορες δραστηριότητες – τέτοια πράγματα
  • «Είναι ακριβώς το είδος της φωτογραφίας που κάνω. Με ενδιαφέρει το συνηθισμένο
  • «Πάντα ένιωθα ότι πρέπει να κάνεις το είδος της δουλειάς που είναι κοντά στην καρδιά σου
  • «Οι πινακίδες από νέον και οι πινακίδες με τα αναψυκτικά, οι διαφημίσεις τσιγάρων και οι διαφημιστικές πινακίδες και οι αφίσες και τα γκράφιτι και τα κολάζ από σκισμένες αφίσες, όλα αυτά συμβάλλουν στο να γίνει η πόλη ένα μέρος όπου η τέχνη πραγματικά συμβαίνει

Δαμιανός Μωραΐτης

Για το βιβλίο FRED HERZOG BLACK AND WITE

Για το βιβλίο FRED HERZOG BLACK AND WITE

Σε αντίθεση με το σύμπαν, για τη φωτογραφία ξέρουμε την «στιγμή» της γέννησής της.

Έτσι ξέρουμε πως δεν υπήρχαν φωτογραφίες πριν από το 1826, όποιες και αν ήταν οι προσδοκίες που δημιούργησε η έκθεση με τίτλο «Πριν από τη Φωτογραφία», το 1981 στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης. Επομένως, δεν υπάρχει ανάγκη για μια αντίστοιχη αναζήτηση για την τελική προέλευση του φωτογραφικού σύμπαντος.

Αλλά αρκετές πιο στοχευμένες αναζητήσεις έχουν πραγματοποιηθεί με επιτυχία και συνεχίζουν να διοργανώνονται Το 2016, υπήρχε το Arbus Before Arbus, πριν, δηλαδή, η Diane Arbus πετύχει πλήρως το στυλ της και την συγκέντρωση της θεματικής που δημιουργήθηκε από την επιθετική μορφή του ονόματός της, το Arbusian. Επίσης υπήρξαν πολλές προσπάθειες να αποδοθεί δικαιοσύνη στους φωτογράφους, μεταξύ των οποίων και ο Fred Herzog, οι οποίοι άρχισαν να εκφράζονται με σαφήνεια στη γλώσσα του χρώματος πριν αυτό κερδίσει την θεσμική αποδοχή μετά την προσφορά του William Eggleston στο MoMA το 1976.

Επιμελημένη από τον Martin Parr, η έκθεση του 2007 Colour Before Color τόνισε τις συνεισφορές των Ευρωπαίων σε αυτό το συνεχιζόμενο έργο αναδρομικής προχρονολόγησης. Τρία χρόνια αργότερα, μια χρονολογική επανεξέταση του αρχείου αποκάλυψε τι έκανε ο ίδιος ο Eggleston πριν αρχίσει να χρησιμοποιεί το χρώμα. Και τώρα έρχεται, μια άλλη σημαντική στιγμή στη διαδικασία: η ευκαιρία να δούμε το προ-χρωματικό έργο του Herzog.

Αυτό το υλικό, που θα δούμε, εγείρει αρκετά ερωτήματα, όλα σχετικά ή αλληλοσυμπληρούμενα.

  • Είναι αυτές οι ασπρόμαυρες εικόνες έγχρωμων σκηνών το ισοδύναμο, ας πούμε, ασπρόμαυρων εκτυπώσεων από το έγχρωμο φιλμ;
  • Αν το όνομα του Χέρτσογκ είναι συνώνυμο με την έγχρωμη φωτογραφία, πώς γίνεται αυτές οι εικόνες να είναι επίσης χαρακτηριστικές του Χέρτσογκ;
  • Σε ποιο βαθμό, το πραγματικά ξεχωριστό βλέμμα του Χέρτσογκ, εξαρτάται από τα χρώματα;
  • Αν το χρώμα αντιπροσώπευε ένα μεγάλο άλμα προς τα εμπρός, τι μας λένε οι ασπρόμαυρες εικόνες για το τι πρόκειται να ακολουθήσει;
  • Είναι αυτές οι πρώιμες φωτογραφίες πολύτιμες μόνο ως πρόβα και προετοιμασία για αυτό που πρόκειται να ακολουθήσει ή είναι σημαντικά έργα από μόνα τους;
  • Και ποια είναι η σχέση τους με άλλα πράγματα που συμβαίνουν φωτογραφικά, όχι μόνο την ίδια στιγμή που ο Χέρτσογκ τις έφτιαχνε, αλλά και με τη σωρευτική παράδοση όσων είχαν προηγηθεί;

Μέσα στις φωτογραφίες αυτού του βιβλίου θα συναντήσουμε τις επιρροές στη ματιά του Χέρτσογκ, από ένα πλήθος γνωστών και σπουδαίων φωτογράφων όπως ο Eugène Atget, ο Jacques Henri Lartigue, ο Eggleston, ο Saul Leiter, ο Dennis Hopper, και τέλος ο Walker Evans που είναι παντού μέσα στο έργο του Χέρτσογκ.

Ιδιαίτερα η δεκαετία του 1930 είναι έντονα εμφανής με τους μοναχικούς δρόμους – περιστασιακά και αραιά «διακοσμημένους» από χαρακτήρες που έχουν ξεμείνει, πράγματα οικεία, σε μας, από το οπτικό πρότυπο που έχουν δημιουργήσει οι φωτογράφοι που εργάζονται για τη Farm Security Administration (FSA).

Μια συχνά διάχυτη ακινησία και ησυχία, μας δείχνει πως ο κοινωνικός σχολιασμός του Χέρτσογκ στερείται οποιασδήποτε παρασκηνιακής πίεσης, επειδή έχουν ξεπεραστεί οι πιεστικές ιδεολογικές ανάγκες της Μεγάλης Ύφεσης.

Τελικά, οι ζωντανές, γεμάτες ενσυναίσθηση και διορατικές εικόνες του Herzog συνεχίζουν να έχουν απήχηση, προσφέροντας ένα παράθυρο στον κόσμο του παρελθόντος, ενώ παράλληλα αντανακλούν θέματα και στυλ που εξακολουθούν να είναι επίκαιρα στη σύγχρονη φωτογραφία.

Δαμιανός Μωραΐτης

Το βίντεο από την παρουσίαση της Τετάρτης 5 Νοεμβρίου 2025

Την Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2025, στην Ομάδα Φωτογραφίας της Βιβλιοθήκης Λιβαδειάς, έγινε η παρουσίαση του λευκώματος «FRED HERZOG – BLACK AND WHITE».

Δείτε το βίντεο της παρουσίασης πατώντας εδώ

Δαμιανός Μωραΐτης