«Gideon Mendel (Γκίντεον Μέντελ)»
Προσώπικό Site: https://gideonmendel.com
Βιογραφία
Γεννημένος στο Γιοχάνεσμπουργκ το 1959 άρχισε να φωτογραφίζει τη δεκαετία του 1980, κατά τα τελευταία χρόνια του απαρτχάιντ. Αυτή η εμπειρία ως «φωτογράφος αγώνα», καταγράφοντας τη βαρβαρότητα της αντίδρασης του νοτιοαφρικανικού κράτους στην ειρηνική διαμαρτυρία, τον «σημάδεψε» σε κάποιο επίπεδο και για μεγάλο μέρος της μετέπειτα καριέρας του εστίασε στην ανταπόκριση στα βασικά παγκόσμια ζητήματα που αντιμετωπίζει η γενιά του .
Δουλεύει τόσο με φωτογραφίες όσο και με βίντεο, και η μακροπρόθεσμη ασχολία του με κοινωνικά έργα έχουν κερδίσει τη διεθνή αναγνώριση.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 μετακόμισε στο Ηνωμένο Βασίλειο και ξεκίνησε το διαχρονικό του έργο σχετικά με τον αντίκτυπο του HIV και του AIDS. Αυτή η φωτογραφική οδύσσεια ξεκίνησε στο Λονδίνο όπου κατέγραψε τη ζωή σε μια πτέρυγα AIDS και επεκτάθηκε στην Αφρική όπου έχει συνεργαστεί με οργανισμούς όπως οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα, η UNICEF, το Παγκόσμιο Ταμείο, η Εκστρατεία Δράσης Θεραπείας, η Διεθνής Συμμαχία για τον HIV/AIDS, η Action Aid και το Trust Terrene Higgins.
Το τελικό και εν εξελίξει κεφάλαιο, Through Positive Eyes , (που παρήχθη με το UCLA Art and Global Health Center) είναι ένα παγκόσμιο έργο συνεργασίας στο οποίο ο ρόλος του Mendel μετατοπίστηκε από φωτογράφος σε βοηθός, παραδίδοντας την κάμερα και τη δημιουργία εικόνας σε άτομα που ζουν με HIV.
Από το 2007 ο Mendel εργάζεται στο Drowning World , ένα έργο τέχνης και υπεράσπισης για τις πλημμύρες, την προσωπική του απάντηση στην κλιματική μας κρίση. Το έργο έχει διακριθεί για τις πολύπλοκες αφηγήσεις του και την ασυνήθιστη χρήση του πορτραίτου σε ακραίες συνθήκες.
Αυτό το εγχείρημα έχει δει σε πολλαπλά πλαίσια: έχει εκτεθεί σε πολλές γκαλερί, μουσεία και φεστιβάλ φωτογραφίας. έχει χρησιμοποιηθεί στον ακτιβισμό για το κλίμα σε συνεργασία με την Greenpeace και την Εξέγερση της Εξάλειψης. και έχει δημοσιευτεί σε περιοδικά όπως National Geographic, The Guardian Weekend Magazine, The Independent Magazine, The Sunday Times Magazine, Geo και Aperture Magazine.
Μεταξύ πολλών διακρίσεων, ο Μέντελ έχει κερδίσει το βραβείο Eugene Smith για την ανθρωπιστική φωτογραφία, το βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας Μέσων Ενημέρωσης, το Βραβείο Φωτογραφίας Greenpeace και είχε προκριθεί για το Prix Pictet το 2015 (Disorder) και το 2019 (Hope). Το 2016 ήταν ο πρώτος αποδέκτης του «Βραβείου Pollock Prize for Creativity» του Ιδρύματος Pollock-Krasner.
Ο ίδιος
Άρχισα να εργάζομαι ως φωτογράφος στη Νότια Αφρική το 1984, σε μερικές από τις πιο σκοτεινές μέρες του απαρτχάιντ. Αυτή η εμπειρία καθόρισε τη δια βίου προσέγγισή μου στη φωτογραφία και με ενέπνευσε να αναζητήσω τρόπους για να ασχοληθώ δημιουργικά με κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Διατηρώ την πεποίθηση ότι η φωτογραφία μπορεί να είναι και μια όμορφη μορφή τέχνης και ένα εργαλείο για θετικό αντίκτυπο στον κόσμο.
Αναπτύσσοντας τα έργα μου για μεγάλα χρονικά διαστήματα, έχω καθιερώσει μια προσέγγιση που είναι πολύ προσωπική. Η πρόθεσή μου ήταν πάντα να προκαλέσω τους θεατές μου, ωθώντας τα όρια, μετατρέποντας ζητήματα παγκόσμιου ενδιαφέροντος σε έργο που προκαλεί αισθητή ανταπόκριση.
Στο βίντεο και στην Gallerie pαρουσιάζοντε φωτογραφίες από τις εξής ενότητες:
1. Βυθισμένα πορτραίτα
2. Χρήση των φωτογραφιών στον ακτιβισμό
3 . Πορτραίτα στις στάχτες
4. Καμένα τοπία
5 . Καμένες Υφές
6. Η τραγωδία της ελιάς
7. Αντικείμενα μετά τη φωτιά
8. Καταυλισμός προσφύγων και μεταναστών «Ζούγκλα» στο Καλαί της Γαλλίας
9. HIV
Δαμιανός Μωραΐτης
Την Τετάρτη 19 Οκτωβρίου 2022, στην Ομάδα Φωτογραφίας της Βιβλιοθήκης Λιβαδειάς, έγινε η παρουσίαση του πολύ σημαντικού Νοτιοαφρικανού φωτογράφου Gideon Mendel (Γκίντεον Μέντελ).
1. Δείτε και κατεβάστε το βίντεο της παρουσίασης πατώντας εδώ
2. Δείτε και κατεβάστε ένα μικρό βίντεο του ίδιου με τίτλο «The Water Chapters» πατώντας εδώ
Δαμιανός Μωραΐτης
Στην EFSYN γράφτηκε ένα άρθρο για τον πολύ σημαντικό Νοτιοαφρικανό φωτογράφο Gideon Mendel (Γκίντεον Μέντελ) με αφορμή τις φωτιές στην Εύβοια και τη δουλειά του εκεί.
Διαβάστε το άρθρο πατώντας εδώ
Δαμιανός Μωραΐτης