Βιογραφικά Στοιχεία
Η ποίηση κι η φωτογραφία είναι δύο πράξεις προσέγγισης, κατανόησης και ερμηνείας του κόσμου μας και όχι μόνο. Χρησιμοποιούν και οι δυο παρόμοια εκφραστικά «εργαλεία» όπως οι μεταφορές, οι μετωνυμίες ο συμβολισμός κ.α..
Δεν είναι τυχαίο που συχνά συναντάμε στο ίδιο πρόσωπο τον ποιητή και τον φωτογράφο. Ο Γιώργος Σεφέρης, φωτογράφος κυρίως τόπων και ο Ανδρέας Εμπειρίκος, φωτογράφος κυρίως σωμάτων, υπήρξαν συστηματικοί.
Ο ποιητής Κλείτος Κύρου θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως φωτογράφος του χρόνου.
Το ποίημα «Παραινέσεις» αντιμετωπίζει με πικρή ειρωνεία (και αυτοειρωνεία) το θέμα φωτογραφία σε συνδυασμό με τη διπλή διάσταση του χρόνου: την απάτη του χρόνου και τον άλλο χρόνο που παραμένει ακέραιος.
Παραινέσεις
Τώρα πιά δέν ἐνδείκνυται
Ἡ προσφυγή στίς παλιές φωτογραφίες
Ἡ ζωή ἔχει τόσες μεταπτώσεις
Μήν εἰσχωρεῖτε στήν ἐποχή τῶν ἐρώτων
Στά βίαια καλοκαίρια μήν ὑποκύπτετε
Στή σαγήνυη τῶν παλαιῶν φωνῶν
Ἡ κυτταρίνη διατηρεῖ χαμόγελα καί στάσεις
Στό λυκαυγές τοῦ βίου μορφές ἀσάλευτες
Ποῦ σᾶς κοιτοῦν νοσταλγικά στιγμές
Αὐτάρκειας πού ἔχουν πιά λησμονηθεῖ
Πρόσωπα πού φτερούγισαν ἀπό κοντά σας
Ἡ κυτταρίνη ἀποκαλύπτει τήν ἀπάτη
Τοῦ χρόνου μεγεθύνοντας τόν ἄλλο χρόνο
Ποῦ παραμένει ἀκέραιος χωρίς τά ἐλάχιστα
Σημεῖα χαλασμοῦ γι’ αὐτό μήν ξεσκαλίζετε
Παλιές φωτογραφίες μήν ἀποτολμᾶτε
Καμία σύγκριση πού θ’ ἀποβεῖ σέ βάρος σας
Μή διαβάζετε ἀφιερώσεις αἰωνίας φιλίας ἤ ἀγάπης
Μήν βλέπετε γνωστούς σας καλοβαλμένους κι ἀρυτίδωτους
Λές καί θά ξεκινήσουνε γιά τό μεγάλο γλέντι
Ἀποφεύγετε κάθε σᾶς περιπλάνηση σέ φωτογραφίες παλιές
Μήν ταράζετε τή μακάρια γαλήνη τους
Εἶναι σοφές καί ξέρουν νά ἐκδικοῦνται
Για τη σχέση του με τη φωτογραφία γράφει ο ίδιος στο αυτοβιογραφικό του κείμενο «Τι να πω για τα διάφορα πάθη που με πέτυχαν μία ολόκληρη Ζωή, για το πάθος που είχα για τη φωτογραφία από τα 15 μου που με καταδίωκε όπου κι αν πήγαινα».
Χαρακτηριστικό του λεπτού αυτοσαρκασμού αποτελεί η φωτογραφία του εξωφύλλου του βιβλίου
Ένα πρωινό του 1958 στη Θάσο ο Κλείτος Κύρου πήρε ένα σεντόνι και ένα καπέλο, έστησε τη μηχανή και ζήτησε από τη γυναίκα του να τον φωτογραφίσει. Όταν οι ντόπιοι ρώτησαν ποιος είναι εκείνη απάντησε: «Είναι από καιρό φευγάτος.»
Όσο για το ερώτημα τι του άρεσε να φωτογραφίζει, απαντάει η Φιλιώ Κύρου: «Τα πάντα. Η ανάγκη του Κλείτου να εκφραστεί δεν μπορούσε να περιοριστεί μόνο στα νοήματα, στις λέξεις της ποίησής του. Χρειαζόταν και τα νοήματα και τις λέξεις των εικόνων»
Ένα μικρό χρονολογικό.
Ο Κλείτος Κύρου γεννήθηκε στις 13 Αυγούστου του 1921 στη Θεσσαλονίκη όπου και έζησε όλα τα χρόνια της ζωής του. Ο ποιητής Κλείτος Κύρου αποτελεί ένα πνευματικό ανάστημα του τόπου μας που ασχολήθηκε επίσης με μεταφράσεις. Ο Κύρου ξεκινάει τη φωτογραφική του μαθητεία το 1936 σε ηλικία 15 χρόνων τα πρώτα του ποιήματα δημοσιεύονται 9 χρόνια αργότερα το 1945
* Στη διάρκεια της Κατοχής ήταν μέλος της ομάδας φοιτητών που εξέδιδε το περιοδικό «Ξεκίνημα». Πήρε μέρος στην αντίσταση κατά των Γερμανών κατακτητών και είχε ενεργό ανάμειξη στους κοινωνικούς αγώνες στα χρόνια που ακολούθησαν.
* Αποφοίτησε από το αμερικάνικο κολέγιο Ανατόλια και σπούδασε στη Σχολή Νομικών και Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
* Εργάστηκε στον τραπεζικό τομέα.
* Διετέλεσε γενικός γραμματέας του Κ.Θ.Β.Ε. (1974-1976).
* Ασχολήθηκε με την ποίηση, τη μετάφραση, το θέατρο, τη φωτογραφία και την κριτική του κινηματογράφου.
* Το 1988 του απενεμήθη το Β΄ Κρατικό Βραβείο Ποίησης για το βιβλίο του «Τα πουλιά και η αφύπνιση», το οποίο δεν δέχτηκε.
* Το 1992 βραβεύτηκε από την Ελληνική Εταιρεία Μεταφραστών Λογοτεχνίας για τη μετάφραση του έργου του Μάρλοου «Δόκτωρ Φάουστους» και το 1994 του απενεμήθη το Κρατικό Βραβείο Μετάφρασης για την τραγωδία του Σέλλεϋ «Οι Τσέντσι».
* Το 2005 η Ακαδημία Αθηνών του απένειμε για το σύνολο του ποιητικού του έργου το Βραβείο Ουράνη.
Ταξίδεψε πολύ από τα τέλη της δεκαετίας του 1950 και έπειτα καταγράφοντας εικόνες μιας χώρας που δεν την είχε κατακλύσει ακόμα ο μαζικός τουρισμός στα τεκμήρια του αρχείου κυριαρχούν λήψεις της ευρύτερης μακεδονικής χώρας και έπονται φωτογραφίες από τα νησιά του Αιγαίου και τη Θεσσαλία
Σε πολλά από τα ποιητικά έργα του εντοπίζονται άμεσες ή λιγότερο άμεσες αναφορές στη φωτογραφία
Το αρχείο του, χειρόγραφα και φωτογραφίες, ανήκουν στο ΕΛΙΑ το οποίο έχει γίνει τμήμα του ΜΙΕΤ.
Το φωτογραφικό αρχείο του Κύρου περιέχει περισσότερα από 10.000 αρνητικά, 1380 διαφάνειες, χιλιάδες τυπώματα μικρών κυρίως διαστάσεων και δύο λευκώματα παραγωγή μιας φωτογραφικής δραστηριότητας που ξεκίνησε στο μεσοπόλεμο και συνεχίστηκε μέχρι τα τελευταία χρόνια της ζωής του.