Ο καλός φωτογράφος με καλή μηχανή μπορεί να βγάλει (και) κακές φωτογραφίες. Ο κακός φωτογράφος με καλή μηχανή δεν μπορεί να βγάλει καλές φωτογραφίες. Οι μεγάλοι φωτογράφοι ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ κάνουν, το κάνουν μέσα από μελέτη. Δεν υπάρχει τίποτα που να έχει αφεθεί στην τύχη του… Τουλάχιστον όχι στις καταξιωμένες φωτογραφίες που οι ίδιοι επιλέγουν για να φτάσουν στα μάτια μας, γιατί υπάρχουν χιλιάδες άλλες φωτογραφίες, που τις θεώρησαν σκουπίδια ή απλό υλικό για να το μελετήσουν και να δουν τα λάθη τους! Όλα αυτά όμως κρύβονται πίσω από τις εικόνες που εμείς βλέπουμε.
Για να φτάσει ένας Sudek για παράδειγμα να βγάζει θολά τοπία, σημαίνει ότι:
- Υπήρχε σοβαρός και ηθελημένος λόγος και
- Ο Sudek ΕΦΤΑΣΕ εκεί – ΔΕΝ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΑΠΟ ΕΚΕΙ . . .
Με άλλα λόγια μπορεί να επέλεξε το ομιχλώδες τύπωμα ή την ανετάριστη φωτογραφία, όμως κατέκτησε πρώτα τα άψογα standards και το κρυστάλλινο νετ . . . Έτσι μόνο έχει σημασία και βαρύτητα η επιλογή του, διαφορετικά οι κουνημένες και μονότονα τυπωμένες φωτογραφίες του (όπως και κάθε άλλου, γνωστού ή άγνωστου), θα αποτελούσαν υποχρεωτικό μονόδρομο!!! Άρα, δεν θα είχε επιλογή στο αποτέλεσμα των φωτογραφιών του και δεν θα είχε την απόλυτη ελευθερία της δημιουργικής επιλογής . . . Για να φτάσουμε λοιπόν κι εμείς σε ένα τέτοιο επίπεδο, πρέπει πρώτα να κατακτήσουμε καλά τα μυστικά της τέχνης και, αν μπορέσουμε, ας αποκτήσουμε και μια καλή μηχανή.
Έτσι, όταν βρεθούμε μπροστά σε ένα θέμα να μπορούμε να το μελετήσουμε και να αποφασίσουμε ανάλογα το φωτογραφικό μας ένστικτο και την φωτογραφική μας παιδεία τον τρόπο που θέλουμε να το δούμε στο χαρτί . . .
** Για μια μικρή παρουσίαση φωτογραφιών υποστηρικτικών του άρθρου πατήστε εδώ.
Δαμιανός Μωραΐτης