Βιογραφικά Στοιχεία
Dorothea Lange
** Η κάμερα είναι ένα εργαλείο που διδάσκει στους ανθρώπους πως να βλέπουν χωρίς κάμερα.
** Επιλέξτε ένα θέμα και δουλέψτε το μέχρι να εξαντληθείτε … το θέμα πρέπει να είναι κάτι που πραγματικά αγαπάτε ή πραγματικά μισείτε.
Η Dorothea Lange, μια σπουδαία φωτογράφος, γεννήθηκε στις 26 Μαΐου 1895, στο Hoboken του New Jersey και πέθανε, από καρκίνο, στις 11 Οκτωβρίου 1965, στο Μπέρκλεϋ της Καλιφόρνια.
Το έργο της Lange εντάσσεται στο ρεύμα του κοινωνικού ρεαλισμού. Ο κοινωνικός ρεαλισμός είναι ο όρος που χρησιμοποιείται για τα έργα τέχνης, που παράγονται από ζωγράφους, χαράκτες, φωτογράφους, συγγραφείς και σκηνοθέτες και τα οποία στοχεύουν να επιστήσουν την προσοχή μας στις πραγματικές κοινωνικοπολιτικές συνθήκες της εργασίας και της εργατικής τάξης. Χρησιμοποιούνται ως μέσο στην κριτική των δομών εξουσίας που βρίσκονται πίσω από αυτές τις συνθήκες. Ενώ τα χαρακτηριστικά του κινήματος διαφέρουν από έθνος σε έθνος, σχεδόν πάντα χρησιμοποιείτε μια μορφή περιγραφικού ή κριτικού ρεαλισμού.
Οι εικόνες της των φτωχών σχεδόν πάντα καταγράφουν την αξιοπρέπεια και την ανθρωπιά τους, αλλά ποτέ δεν γλιστρούν σε εύκολο συναισθηματισμό. Αντιθέτως αυτές ειδικά οι φωτογραφίες της μας αναγκάζουν να θυμόμαστε ότι οι άνθρωποι διατηρούν την πλήρη ανθρωπιά τους ακόμη και εν μέσω της δυστυχίας.
Η Lange είχε επίσης μια εξαιρετική αντιρατσιστική συνείδηση. Σε μια εποχή που ο «λευκός πολιτισμός» πλημύριζε την Αμερική με τα στερεότυπα των ταπεινωτικών φυλετικών διακρίσεων, οι φωτογραφίες της Lange με τους Αμερικανούς Ασιατικής καταγωγής ή των Αφρο-Αμερικανών, των Λατίνων κλπ, τα αμφισβητούν ενεργά όπως και τη διαρκή ροή του ρατσισμού, απεικονίζοντάς τους με σεβασμό.
H Lange ήταν ενεργή ως φωτογράφος από τη δεκαετία του 1920 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1960 και αγκάλιασε μια ποικιλία θεμάτων, από την οικογένειά της έως τη ζωή σε ξένες χώρες. Όμως είναι πιο γνωστή για τις φωτογραφίες που έκανε τη δεκαετία του 1930, όταν ξεκίνησε το πρωτοποριακό της έργο για τον FSA (τη Διεύθυνση Αγροτικής Ασφάλειας, το δικό μας ΟΓΑ).
* Ο Φραγκλίνος Ρούσβελτ δημιούργησε το New Deal, μια σειρά κοινωνικών προγραμμάτων, ως απάντηση στην Μεγάλη Ύφεση (κραχ) του 1929. Τα προγράμματα στόχευαν στην επίτευξη της ανακούφισης των φτωχότερων και των ανέργων, την ανάκαμψη της οικονομίας σε φυσιολογικά επίπεδα και την αναμόρφωση του χρηματοπιστωτικού συστήματος της χώρας ώστε να μην επαναληφθεί παρόμοια κατάσταση. Έτσι ο FSA ανέπτυξε ένα τμήμα με διευθυντή τον Roy Straker ο οποίος και προσέλαβε σημαντικούς και αναγνωρισμένους φωτογράφους όπως η Lange, ο Walker Evans, ο Jac Delano κ.α. με έργο πριν και μετά από αυτό. Το πρόγραμμα ήταν κεντρικά κατευθυνόμενο επακριβώς και στόχο είχε να καταδείξει την ανάγκη ενίσχυσης των παραπάνω προγραμμάτων του New Deal και κυρίως της αγροτικής παραγωγής.
Από την τεκμηρίωσή της για τους μετανάστες εργαζόμενους της Καλιφόρνιας που έφυγαν από τη σκόνη και την ξηρασία στις Μεγάλες Πεδιάδες και στα Νοτιοδυτικά για να αναζητήσουν μια νέα ζωή στη Δύση, μέχρι τις εικόνες των απελπισμένων μεριδιούχων του Νότου, η Lange προσπάθησε να απεικονίσει τις κοινωνικές αναταραχές και την αδικία που προκλήθηκε από την οικονομική κατάρρευση της εποχής.
Η ποιο γνωστή φωτογραφία της, η «Migrant Mother – Μητέρα Μετανάστρια 1936» έγινε η κεντρική φωτογραφία της Μεγάλης Ύφεσης (κραχ) του 1929.
Κατά τη διάρκεια του Παγκόσμιου Παγκοσμίου Πολέμου, η Lange φωτογραφίζει Ιάπωνες Αμερικανούς σε στρατόπεδα συγκέντρωσης στο εσωτερικό, τεκμηρίωσε επίσης τους αγώνες γυναικών και εργαζομένων μειονοτήτων σε βιομηχανίες πολέμου, στα ναυπηγεία της Καλιφόρνια και συνέβαλε στην ίδρυση των Ηνωμένων Εθνών. Αργότερα ταξίδεψε και φωτογράφησε σε όλη την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Ασία. Το 1941, έλαβε την υποτροφία John Simon Guggenheim Memorial Foundation Fellowship.
Η Dorothea Lange αναγνωρίζεται ευρέως ως ένας από τους πιο εύγλωττους και επιδραστικούς φωτογράφους στην αμερικανική ιστορία και στην ιστορία της φωτογραφικής τέχνης.
Η δουλειά της Lange παρέμεινε ακρογωνιαίος λίθος για νεότερες γενιές φωτογράφων λόγω της ισχυρής σύνθεσης, της οπτικής πολυπλοκότητας και της συναισθηματικής πολυπλοκότητας των φωτογραφιών της.